tirsdag, september 17, 2019

Adressa idag: Matpakkekunst Ståle Gerhardsen



Selger matpakkekunst i butikker over hele landet

Det er ikke nytt for kunstner Ståle Gerhardsen å lage matpakketegninger.

Allerede mens datteren var 4–5 år gammel, og fortsatt gikk i barnehagen, så de første matpakketegningene dagens lys. En liten tegning på matpapiret hver dag.

Den eneste regelen var at den måtte lages samme morgen som matpakken ble laget. Det skulle føles som noe personlig mellom ham og henne.

Nå er hun snart 11, og tegningene er fortsatt fast inventar. I tillegg har sønnen på fem blitt en del av tradisjonen, og møter opp med små kuriøse tegninger på matpakken når han kommer til barnehagen.

– Jeg ønsker å ta del i hverdagen ut over den tiden jeg har med barna, ut over pensumet de skal gjennom. Man kan introdusere noen rare tanker, vise at det er greit å fjase litt. Man kan diskutere hva skyer smaker, for eksempel. Samtidig er det også nestekjærlighet der. I den nye serien har jeg for eksempel en tegning der jeg skriver «vær et plaster når noen er lei seg». Det er en enkel måte for barn å forstå budskapet på, sier Gerhardsen.

Tilfeldig treff i Mo i Rana

At tegningene som egentlig startet som noe helt personlig nå har blitt masseprodusert i en egen produktserie, begynte med et tilfeldig møte.

Selskapet som produserer serien er Blafre. Det er eid av gründerparet Ingrid Erøy Fagervik og Remi David Fagervik. Det første møtet mellom dem og Gerhardsen fant sted under et arrangement i Mo i Rana.

– Det var egentlig et lykkelig sammentreff. Noen ganger skjer det at det oppstår varme følelser. Vi var begge foredragsholdere under gründeruka i Helgeland i fjor høst. Etterpå tok vi en kopp kaffe. Ståle ville gjøre noe, og vi så at det passet godt med hvem vi er, så da var det bare å sette i gang. Det var moro, sier Ingrid Erøy Fagervik, gründer og daglig leder i Blafre.

Siden møtet har det gått slag i slag, og til sammen åtte tegninger fra Gerhardsen har blitt valgt som motiver. Noen helt nye, og noen er favoritter fra tidligere, plukket ut på bakgrunn av tilbakemeldingene Gerhardsen har fått på Instagram-kontoen sin. Mange av matpakketegningene har vært svært populære på Instagram.

Grundig testet

For å sikre kvaliteten på produktet, har Gerhardsen selv tatt grep.

– Jeg jeg har testet mellomleggspapiret på matpakken. Av erfaring vet jeg at noen pålegg er mer krevende enn andre. Derfor laget jeg en skinkematpakke og en leverposteimatpakke. Dette smitter veldig. Så la jeg det i kjøleskapet en uke. Heldigvis hadde ingenting smittet over. Så da var kvalitetstesten bestått, sier Gerhardsen.

Forsvant fort da detble lagt ut

Totalt er det produsert noen tusen matbokser med tegningene, i tillegg til mellomleggspapir og drikkeflasker.

I slutten av august ble produktene lansert under Oslo Design Fair, en messe der butikker over hele landet møter produsenter av interiør- og designprodukter. Fagervik forteller om god respons på serien.

– Det var stor interesse, og spesielt mellomleggspapiret ble revet unna. Så det vil bli salg av produktene over hele landet, forteller hun.

Kontrastfylt år

Gerhardsen sier at avtalen mellom ham og Blafre er taushetsbelagt, og han kan derfor ikke si hva avtalen betyr for ham økonomisk.

– Vi har en tykk og fin kontrakt som alle er fornøyde med. Så er ikke dette noe verken jeg eller Blafre gjør for å bli Kjell Inge Røkke, men noe vi gjør fordi det fortjener livets rett. Jeg tror det kan gjøre mye bra i hverdagen. Man trenger ikke å klippe ut pandabjørnansikter av agurk, men den lille tegningen kan gjøre dagen, sier Gerhardsen.

Han synes også det har vært godt å ha et slikt prosjekt å jobbe med, all den tid han har jobbet med helt andre ting i forbindelse med engasjementet han hadde som Olsok-kunstner på Stiklestad tidligere i år.

– Det har vært litt befriende, en glad verden med gode vibber. Mens jeg laget dette, malte jeg også noen av de vanskeligste bildene jeg har malt noen gang. I hele år har jeg vaklet mellom den sprudlende verdenen og personlige tragedier i form av malerier. Det har vært et fint kontrapunkt. De spiller opp mot hverandre, og løftes av kontrasten, sier Gerhardsen.


Selger matpakkekunst i butikker over hele landet
http://www.e-pages.dk/adresseavisen/6171/article/971064/26/1/render/?token=172bf196a537000443e0c6acb0953908

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar