mandag, mars 30, 2015

Poire Williams Eau de Vie med pære på flasken

Poire Williams, Eau de Vie, pærebrennevin er en spesialitet fra Alsace. Både på Fransk og Sveitsisk side av grensen. Navnet kommer fra pæresorten: William, en av verdens beste pærer.
Jeg ble første gang introdusert til denne drikken i 1975. Min franske mentor, André Flaum hadde tatt meg med på en sveitsisk restaurant i Paris. Og til kaffen fikk vi servert Poire Williams, Eau de Vie.
André hadde gitt beskjed om at flasken med en hel pære på flasken skulle være med på bordet:
"Bjørn, et spørsmål: Hvordan kommer pæren på flasken?" 
Spurte André, veldig fornøyd med sitt spørsmål. 
Og det hadde han god grunn til å være. For jeg hadde ikke peiling på hvordan det var mulig å få en hel pære inne i en flaske.
"Det finnes bare et svar, Bjørn. Og det er at pæren vokser inne i flasken. Altså, må flaskene trees på pærekarten å henge der til de er ferdig moden."
Dette hørtes helt usansynlig ut, og jeg trodde ikke helt på historien før jeg mange år senere så en hage i Alsace med pæretrær hvor flasker var hengt opp og tredd inn på pærekarten.
Det er iallefall en utsøkt drikke, og opplevelsen forsterkes med historien om hvordan pæren har kommet seg ned i flasken. Kan kjøpes på de fleste flyplasser. Anbefales!


Poire Williams pære med flaske
p.s...den er kostbar. Bare halvparten av pærene som modner på flaskene blir kvalitetsmessig godkjent. Og det er arbeidskrevende å henge opp alle flaskene, for ikke å snakke om innhøstingen. Da må det bli kostbart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar