onsdag, desember 02, 2015

Selger hos Jørgen S.Lien 1965















Bildet er fra en salgstur i Rendalen 1965.
Det året, 3 juli, ble jeg gift med May Vera. 
Mitt første år som selger.
Jørgen S.Lien var firmaet som ga meg min første salgsopplæring. 
Det var ingen søndagsskole, bare hardt arbeide. Jørgen S.Lien, Bergen, firmaet hadde samme navn som gründeren. Han var en av flere gründere i Bergen som etter krigen satset på utvikling og eksport av teknisk avansert maskin og elektroteknisk utstyr.
Hans første jobb etter handelsskolen var som selger for det amerikanske skrivemaskin firmaet, Remington, i 1928, bare 19 år gammel. 
Etablerte sitt eget firma for import av kontormøbler, maskiner, arkiv og pengeskap, sammen med en venn i 1931 og ble eneeier i 1933.
Allerede under andre verdenskrig startet han produksjon av pengeskap under merkenavnet, Jøli, og regnemaskiner, Regna.
Da jeg ble ansatt i 1965 hadde Jørgen S.Lien over 1.000 ansatte og eksporterte 90% av sin produksjon. 
Et norsk firma med stor anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt. 
Salget var bygget opp etter amerikanske prinsipper med provisjonslønn. 
Ikke noe salg, ikke noe lønn. 
Alt basert på direktesalg mot helt klart definerte målgrupper. 
Bønder for salg av safer slik at de kunne ta vare på sine kontanter. 
Regnemaskiner til små og mellomstore bedrifter. Kassaapparat til butikker. 
Distriktet for avdelingen i Trondheim var alt nord for Dovre og det var spesielt Nord Norge som utmerket seg som det beste markedet.
Avdelingen i Trondheim hadde en avtale med en skipper med egen båt i Harstad. Den ble leid inn for å besøke alle fiskevær og butikker som var langs kysten av Troms. Jeg var blitt utpekt til å være med på en treukers salgstur til yttersia av Senja.
Ankom Harstad med sjøfly på fredag og fikk beskjed av skipperen om at det ikke ble avgang før etter helga. Da hadde jeg helga fri og ville benytte muligheten til å besøke slektninger jeg hadde på Evenes, bare ca. 5 mils kjøring.
Oppsøkte et leiebilfirma som hadde en folkevogn, type boble, som var ledig. Jeg kunne få leie den men måtte garantere at jeg var tilbake senest mandag morgen fordi den var utleid til amerikanere i tre uker. 
Jeg hadde knapt med tid for å nå ferjeforbindelsen over Tjeldsundet så det var "klampen i bånn" fra første stund. 
Det gikk ikke bra! 
I en skarp sving fikk bobla skrens, trillet helt rundt og landet på hjulene. Jeg krøp ut av frontvinduet å kunne raskt se at dette nå ikke lenger var en utleiebil men et bilvrak.
Noen fikk meg til Harstad sykehus hvor det ble konstatert  3 ribbensbrudd, hjernerystelse og generell mørbanking. Det ble innleggelse og neste dag kunne jeg se hva det ville si å være mørbanket. Absolutt hele kroppen min var farget gul eller nyanser av blått og det var virkelig vondt. Og jeg syntes veldig synd på meg selv. 
Min salgskarriere hos Jørgen S.Lien fikk seg en knekk og med de ekstra kostnadene jeg hadde påført Trondheims avdelingen var jeg ikke lenger spesielt ønsket. Jeg fikk iløpet av høsten 1965 en annen salgsjobb hos firma R.Kirksæther som også solgte kontorutstyr men hadde spesialisert seg på vekter og annet produksjonsutstyr for fisk og kjøtt.
Men det er en annen historie.

2 kommentarer:

  1. Kjempebra Bjørn Henry! Dette må vi på en eller annen måte få inn på Origo Fotomueum Bedrift, under Jørgen S Lien Industrier! En link? Eller kopere og legge det inn? eller DU legger det inn selv! Det siste hadde vert mest interresant! Lenke: http://fotomuseum-bedrift.origo.no/-/image/show/2368528_joergen-s-lien-industrie

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding, Olaf. Jeg går inn og legger det ut selv Origo.

      Slett