søndag, september 15, 2019

Galla Slipsfabrikk i Trondheim

Logoen til Galla Slipsfabrikk AS, Trondheim

Jeg jaktet på noen som solgte silkeslips og kom over en serie med mer enn 50 design silkeslips, lommetørkle og mansjettknapper i en lekker gaveeske, se linken under:

Inspirert av dette ble jeg nostalgisk og begynte å tenke på:

Galla Slipsfabrikk

Etablert 7 oktober 1938 av Odd Sesseng.
Flyttet inn i Industribygget, Innherredsveien 7, da det ble åpnet i 1946.
Produserte slips og skjerf fra eget veveri som vevde stoffene.
I 1949 var det 12 ansatte og Einar Gerhardsen, vår landsfader tok seg tid til å besøke bedriften


Øystein Dolmen forteller at hans første scenekostyme ble sydd av hans mor av stoff hun kjøpte hos Galla slipsfabrikk.

Skinnslips fra Paris
Jeg hadde et oppdrag for Galla i 1985 da jeg var aktiv med å kjøpe tekstiler i Paris for omgående levering til tekstilbransjen i Norge.
Skinnslips var plutselig blitt det helt store og det var umulig å få kjøpt i Norge. 
Mitt oppdrag var å få tak på en leverandør i Paris som kunne levere omgående. Helst så omgående at jeg kunne ta med så mye som mulig i en stor koffert på min hjemtur.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar