søndag, august 25, 2019

Maria Borelius: En helse- revolusjon? Det høres ut som humbug


LIVSSTIL OG KOSTHOLD

En helse- revolusjon? 
Det høres ut som humbug

Da jeg begynte på denne boken, var jeg skeptisk. 
Idet jeg la den fra meg, var jeg omvendt.

Idet jeg åpner denne boken, kjenner jeg på en dyp og uventet motvilje. 
Dette er en Strawberry-bok, Petter Stordalen står bak det som på rekordtid er i ferd med å etablere seg som et nytt forlagskonglomerat i Norge, som inkludere Pilar forlag.

Det lukter kjappe penger og storfinans lang vei. 
Og en helserevolusjon? 
Det høres ut som humbug. Jeg er helt sikker på at jeg ubevisst rynker litt på nesen idet jeg slår opp på første side.

Kunsten å ta feil. 
Jeg er den første som skal innrømme det når jeg tar feil. Dette er overhodet ikke det jeg trodde det skulle være: 
En lettvint bestselger fra Sverige som pumpes ut i det norske markedet med enkle løsninger, oppskrifter på smoothie-er og udokumentert blogg-tull.

Den turkise og lett feminine innpakningen lurte meg! I bloggsfæren snakkes det mer og mer om betennelser og antiinflammatorisk mat. 
Det er ord som plastikkdukkelignende tenåringer slenger veggimellom på Instagram, noe som naturlig nok har gjort meg veldig skeptisk.

Men dette er noe helt annet: 
Det er en ordentlig bra bok, grundig, spennende og undersøkende journalistikk fra forskningens frontlinjer.

Etter en litt fomlete start, overgir jeg meg fullstendig til forskningsjournalist Maria Borelius' velskrevne historie om stress, betennelser, mat, trening og åndelig søken på flere kontinenter.

Dette er fortellingen om hvordan hun tok kroppen sin tilbake og oppdaget noe helt revolusjonerende på veien: Stresset i den moderne verden skaper kroniske betennelser, og er veien til diabetes, overvekt, depresjon og muskel- og skjelettplager. Hvorfor gjør vi ikke mer med det, som samfunn?

De kroniske betennelsenes betydning. Mye av maten vår er ikke egentlig bra for oss, det vet vi jo. Vi sitter for mye stille, vi spiser for mye sukker og kjøtt. Dette er etablerte sannheter. Men hvorfor er det ikke bra, og hva gjør det egentlig med kroppen og sjelen vår, at vi lever sånn?

Maria Borelius er over 50, nedkjørt og sliten idet hun kommer på sporet av de kroniske betennelsens betydning for kroppen og psyken.

Hun snakker med forskere ved flere av de beste universitetene i Sverige og USA, og hun undersøker alle sider av betennelser: Hva det gjør med huden, magen og diabetes, hvordan det skaper depresjon og følelsen av ensomhet, hva trening egentlig gjør, maten og søvnens betydning.

Hun står til og med på en strand i USA og ser på solnedgangen, fordi det senker betennelsesmarkørene i kroppen å oppleve store, åpne landskaper og fargerike solnedganger.

Alle steiner er snudd: epigenetikk, muskulatur og bakteriekulturen i kroppen, betydningen av en lang og god klem, vegetarianisme og religiøs og politisk tilhørighet (for tilhørighet gjør noe med oss, helt fysisk). Hadde ikke dette vært mye og grundig forskning fra anerkjente universitet, hadde jeg avvist det meste her som rent oppspinn.

Stress og hvordan mestre det. Men når jeg tenker meg om, har jeg jo egentlig hørt om mye av dette før. Det har bare aldri vært presentert i sin helhet på denne måten før. Borelius får meg virkelig til å lure på hvorfor ikke helsemyndigheter og leger er mer opptatt av livsstil og kosthold.

Det Borelius gjør så fint, er både å innhente og presentere all den nyeste forskningen på betennelser på en forståelig og sympatisk måte. I tillegg, og det er dette som vinner meg over, presenterer hun egen tvil og arresterer seg selv i alle forsøk på totalforklaring og fanatiske løsninger på livets små og store problemer.

Mange livsstilsbøker presenterer én løsning, ett credo, et sett med livsoppskrifter. Dette, derimot, er en bok som på en voksen måte skildrer både livet selv og en alternativ livsstil.

«Det slår meg at antiinflammatorisk livsstil også må handle om ydmykhet for livets sykdomslotteri, og at dette aldri må være et kodeord for et menneskesyn som signaliserer at sterk og frisk er mer moralsk enn skrøpelighet og sykdom. Derfor liker jeg ikke å omtale mat som ren eller uren, for det har lett for å bli en metafor for den som spiser den rene eller urene maten.»

Dette er helt essensielle forbehold. Og like viktig i denne boken, er det å lære å stresse ned i forhold til mat og livsstil, spise en bedre middag med venner uten å gi seg selv juling i etterkant. Å bli sunnere er et prosjekt for livet, med alle sine feiltak.

Hatten av for denne boken, for spennende forskningsformidling, alternativer til den gjengse livsstilen og for alle voksne, modne råd og ikke-råd. Jeg er med på revolusjonen!

En helse- revolusjon? Det høres ut som humbug
http://www.e-pages.dk/aftenposten/90203/article/957509/76/1/render/?token=a915d58fee1f386ecc698a442bcea6be

Sveriges radio podcast med Maria Borelius, klikk her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar