mandag, november 28, 2016

Den unge paven - manifest til kardinalene

Paven: Jude Law. Silvio Orlando, Diane Keaton
Regi: Paolo Sorrentino Bank, bank!
Bank, bank!
Vi er ikke hjemme!
Kardinalbrødre, fra og med idag er vi ikke hjemme-uansett hvem som banker på døra.
Vi er bare hjemme for gud.
Fra idag skal alt som har vært vidåpent, være stengt.
Evangelisering?
Det har vi allerede prøvd.
Økumenikk? Vært der, gjort det.
Toleranse?
Den bor ikke her lenger.
Den er blitt kastet ut.
Den har gjort huset ledig for en ny leieboer -
som liker stikk motsatt innredning.
Vi har rakt hånden ut til andre i årevis.
Det er på tide å slutte med det.
Vi skal ingen steder
Vi er her. For hva er vi?
Vi er betong.
Og betong flytter seg ikke.
Vi er betong uten vinduer.
Så vi ser ikke ut på verden utenfor.
"Bare kirken eier sannhetens karisma"
Det sa den hellige Ignatios av Antiokia.
Og han hadde rett.
Vi har ingen grunn til å se ut.
Istedenfor.....se bort dit.
Hva ser dere?
Det er døra.
Den eneste veien inn.
Liten og veldig ubehagelig.
Hvis noen vil bli kjent med oss, må de komme seg igjennom den døra.
Kardinalbrødre. Vi må gå tilbake til å være avvisende.
Utilgjengelige og mystiske.
Det er bare sånn vi igjen kan bli ettertraktet.
Det er sånn store kjærlighetshistorier fødes.
Og jeg vil ikke lenger ha noen deltidstroende.
Men storslagne kjærlighetshistorier.
Jeg vil ha fanatikere for Gud!
For fanatisme er kjærlighet.
Alt annet er bare en erstatning, og det skal være utenfor kirken.
Det forrige pavedømmets holdning -
gjorde at kirken fikk mye hengivenhet fra massene.
Den ble populær.
"Er det ikke fantastisk?" Tenker dere kanskje.
"Vi fikk masse aktelse og mange venner."
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med hele verdens vennskap.
Jeg vil ha absolutt kjærlighet og total hengivenhet til Gud.
Kan det bety en kirke for noen få?
Det er en hypotese, og en hypotese er ikke det samme som virkeligheten.
Men hypotesen er ikke så skandaløs.
Det er bedre å ha noen få pålitelige -
enn mange som er lette å distrahere og likegyldige.
Torgene har vært fullstappet av folk -
men hjertene deres har vært tomme for Gud.
Man kan ikke måle kjærlighet i antall, bare i intensitet.
I blind lojalitet mot det tvingende.
Innprent det ordet grundig i sjelene deres.
Tvingende.
Fra og med idag er det det paven vil.
Det er det kirken vil.
Det er det Gud vil.
Liturgien må ikke lenger være sosialt engasjement, men hardt arbeid.
Og synden skal ikke lenger bli tilgitt så lett.
Jeg forventer ikke applaus.
Det vil ikke bli uttrykt takknemlighet i dette kapellet.
Ikke fra meg, og ikke fra dere.
Guds menn driver ikke med høflighet og veloppdragenhet.
Det jeg forventer -
er at dere skal gjøre det jeg har sagt til dere.
Det finnes ikke noe annet enn lydigheten mot Pius den 13.
Ikke noe annet enn helvete. 
Et helvete dere kanskje ikke vet noe om. 
Men det gjør jeg.
For det var jeg som bygde det. 
Rett bak den døra.
Helvete.
Disse siste dagene har jeg måttet bygge helvete for dere.
Det er derfor jeg kommer sent til dere.
Jeg vet at dere vil adlyde.
Dere har forstått at denne paven ikke er redd -
for å miste de trofaste hvis de har vært det minste utro.
Denne paven forhandler ikke om noe eller med noen.
Og denne paven kan ikke presses!
Fra idag av er ordet kompromiss forvist -
fra ordforrådet. Jeg har nettopp slettet det.
Jesus inngikk ingen kompromisser da han besteg korset så villig.
Og det gjør ikke jeg heller.
Amen 
....mer info her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar