søndag, september 27, 2015

Refleksjoner fra min 72 års bursdag

Idag er første dag i mitt syttitredje år og det er tid for refleksjoner.
Jeg er takknemlig for å være på Facebook. Der er det 175 venner som har sendt meg bursdagshilsen, og alle hilsener gjør meg veldig godt. Tusen takk! 
Det har vært hilsener på sms og selvsagt telefoner med veldig trivelige samtaler, men ingen hilsen på mail eller i posten. 
Det er slik det er i 2015. Posten har blitt "snailmail" -sneglepost-, og selv mail er iferd med å "miste grepet". SMS, fb og andre sosiale medier er det vi kommuniserer med. Vi må ta det innover oss og innrette vår daglige kommunikasjon på den nye måten. 
Et eksempel:
Jeg var på mitt første politiske møte, Miljøpartiet de Grønne i Malvik, siden 1975 på tirsdag i denne uka. Jeg nevnte på møtet et program i Ekko om de grønne i Tyskland og sa jeg skulle sende linken til programmet. 
Sender en mail til: info@nrk.no, å sende brev er selvsagt ikke aktuelt, og får et automatisk svar tilbake om at behandlingstiden er lang og de kan ikke tidfeste eksakt når jeg får svar. Samtidig sender jeg en direkte melding til fb siden til Ekko redaksjonen.
To dager senere, det er også for lang responstid på en direkte melding, får jeg en hyggelig hilsen og linken til programmet fra direktemeldingen på fb.
To dager senere kommer det et svar på mail fra, info@nrk.no en avdeling i Mo i Rana:
"Programmer i nettradioarkivet er kun tilgjengelig i 6.måneder. Programmet du referer til ble sendt i februar 2014. Ønsker du å lytte til programmet så må du kjøpe en kopi av programmet, prisen for en kopi på 60. minutter er kr 600.00-"
De hadde ikke "fått med seg" at programmet ble sendt i reprise 15.09.2015, og derved hadde fått en ny foreldelsesfrist. Jeg sendte selvsagt en ny mail til: info@nrk.no og fortalte at linken var mottatt fra Ekko redaksjonen direkte fra deres fb side. Kunne selvsagt tilføyd at det er utidig av NRK, i et eget produsert program å forlange kr.600 for noe vi har betalt lisensavgift for og derved kan betraktes som "litt mitt".
Men for meg, alle medlemmer og sympatisører i MDG, og alle mine fb venner er nå linken tilgjengelig. Det er forresten to innslag i denne Ekko sendingen som er viktig:
1. De grønne i Tyskland
2. Borgerlønn
https://radio.nrk.no/serie/ekko-hovedsending/MDSP25018415/15-09-2015
Mitt bursdags ønske for mitt 73 år er at alle mine fb venner melder seg inn i MDG og støtter den viktigste saken for våre barn og barnebarn.
Her er en link til en inspirasjonsvideo med Eva Joly:
https://youtu.be/aUdqvaBqryE
.....og link til innmelding i mdg:
https://www.mdg.no/meld-inn/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar