torsdag, januar 25, 2018

Bjarne Røtterud - Utsikt til stillheten 1, 100 x 60 cm 1987


Bildet er et av tre bilder:
Utsikt til stillheten 1 
Utsikt til stillheten 2 
Utsikt til stillheten 3
Alle tre bildene ble stilt ut på Dragvoll, Universitetet i Trondheim i 1987. 
Jeg hadde sponset Bjarne Røtterud med transporten fra Paris hvor han bodde. Mitt første møte med Bjarne var på et kunstgalleri i Paris som presenterte utenlandske kunstnere bosatt i Paris. Han var forresten ved flere utstillinger, blant annet også en større utstilling i regi av det franske kulturdepartementet, valgt ut som representant for utenlandske billedkunstnere, bosatt i Paris. 
Vi ble veldig godt kjent og jeg besøkte han flere ganger i hans leilighet hvor han også hadde sitt atelier. 
Hans helt spesielle teknikk med å male nesten hvite flater som forvandler seg til farger når du ser på bildene i noen minutter forundret meg 
Det kommer farger ut av maleriet. 
Og jeg har sett på bildet: 
Utsikt til stillheten 1 i mer enn 30 år.

Jeg spurte Bjarne om hvordan han kunne vite når bildet var ferdig malt, da sa han:
"Jeg vet akkurat når det siste penselstrøket er malt på mine malerier med hvite flater. Forresten så er det mange som ikke tar seg tid til å stoppe opp for å se på bildene mine lenge nok til å få med seg fargene som blir synlig etterhvert. Da mister de hele opplevelsen. Jeg reflekterer ofte over at et maleri som jeg har arbeidet med, kanskje over en periode på tre måneder ikke får tilskueren til å stoppe opp i noen minutter."

Utsikt til stillheten 1 som er avbildet her fikk jeg som takk for hjelpen med transporten.
Jeg er usikker, men tror de to andre ble solgt på utstillingen i Trondheim i 1987.

På baksiden har Bjarne Røtterud skrevet ned tittelen, sin signatur og årstallet:








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar