tirsdag, september 13, 2016

Nylaget nypesyltetøy



Jeg spurte om nyper og nypesyltetøy og fikk mange gode svar. 
Det ble en testkoking igår. Bildet viser resultatet på dagens brødskive. 
Fikk mange innspill på oppskrifter. Ann-Julie Bye naboen på Ness fortalte at Else Marie, hennes svigermor, laget spesielt godt nypesyltetøy. Vi har fått mange gode oppskrifter av Else Marie. Jeg ringte nordover og fikk denne oppskriften:
"Etter å ha renset nypene og delt dem i biter. Ha nypene i en kasserolle og hell vann over dem. Ikke så mye at det dekker nypene, men slik at når du presser dem ned så er de dekket med vann..
To spiseskjeer med sukker og en kvart sitron. 
Kok opp og la det stå å putre på svak varme til nypene er helt møre. Tre kvarter til en time. Så har du oppi resten av sukkeret og sitronen:
500 gram nyper og vann som nesten dekker nypene
150 gram sukker
saften av 1 sitron"
Jeg valgte å kjøre det i blenderen etterpå.
Resultatet ser du på bildet. Smaken må du komme på besøk for å teste. Det var godt.
Nå ble jeg selvsagt "litt hekta", min asperger slo inn.
En god venninne av Grete, svigerinna mi, har en maskin som skiller/renser nyper. 
Jeg tror ikke noe på det før jeg får se det.
Derfor har vi avtalt å låne denne vidunder maskinen og om det funker så blir det masseproduksjon av nypesyltetøy eller marmelade. 
Det er mengder av nype her i Malvik og når godværet nå er kommet for å bli så er det bare å komme seg ut for å plukke nyper.
Fortsettelse følger om maskina gjør jobben.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar