I Norge ligger andelen netthandel stadig bare på 7 prosent, og i USA ligger den rundt 10 prosent. I Kina, verdens mest avanserte nettmarked, er andelen på hele 35 prosent.
Idet vi ankommer restaurant Hema i Shanghai, blir vi riktignok ønsket velkommen av en hyggelig hovmester. Men bak inngangsdøren er det ikke noen servitør å se. Mellom bordene er det i stedet bygget egne, små «gater» for roboter. Her ruller rettene ut på selvkjørende serveringsbrett.
Bestilling skjer selvsagt på mobilen, selv om vi er inne i restauranten. I appen dukker et bilde av fristende sauterte kamskjell opp i mylderet av retter.
Det står en liten merknad om at det vil ta ekstra lang tid, inntil 40 minutter, å få akkurat denne retten. Vi har god tid, og trykker.
Uten at jeg kan se det, stikker en ansatt i det tilstøtende supermarkedet hånden ned i et akvarium.
Han legger skjellene i en spesiell handlekurv som hektes inn i et samlebånd som svinger seg under himlingen og ut på kjøkkenet. Der steker kokken skjellene. Etterpå kjører en robot maten ut til oss.
Effektiviteten lenge leve
Upersonlig?
Ja. Men også ganske effektivt. Og godt! På en egen skjerm ved bordet kan vi hele tiden følge med på hvor langt unna de forskjellige rettene er i tid, og eventuelt velge mer mat fortløpende. Ingen vifting etter travle kelnere som stadig ser i en annen retning.
Det er ingen fare for at restauranten går tom for enkelte retter. Hele supermarkedet fungerer som et gigantisk spisskammers.
Det er nettkjempen Alibaba som står bak restaurant/nettlager/supermarked-konseptet, som vanligvis går med overskudd etter halvannet år.
Alibaba er Kinas svar på Amazon. I år går detaljhandelen her i Midtens rike forbi USA som verdens største, og Alibaba har rundt 50 prosent av det enorme netthandelsmarkedet.
Og akkurat denne restauranten/butikken/nettlageret er et av de mest interessante eksemplene på hvordan kineserne klarer å utvikle nye alternativer som kombinerer nettet og de fysiske butikkene til en pakke som blir ganske uslåelig. Tallene viser nemlig at 60 prosent av omsetningen i slike fysiske supermarkeder som også fungerer som nettlager kommer fra netthandel.
Mange hindringer
En amerikansk undersøkelse viser at 57 prosent av oss fortrekker netthandel. Likevel gjør vi bare en liten brøkdel av handlene våre på nett.
Det blir for mange hindringer som kommer i veien. Det viktigste er at vi har behov for å ta eller føle på varene, og at vi simpelthen ønsker opplevelsen av å gå i en butikk. For ikke å snakke om at det ofte tar altfor lang tid å bestille ting fra nett i en tid der øyeblikkelig behovstilfredsstillelse bare blir viktigere.
Hema-kjeden til Alibaba, derimot, klarer langt på vei å ta høyde for alt dette. Her går kundene selv i den påkostede fysiske butikken med levende sjømat i svære akvarier når de foretrekker og har tid til det. Men kundene har også en rekke andre valgmuligheter.
Varene kan bestilles på nett og plukkes opp i forbifarten. Eller de kan kjøres helt hjem til deg innen 60 minutter, dersom det passer best denne gangen.
Du kan selvsagt også velge å dra dem gjennom skanneren ved utgangen selv, som i en hvilken som helst norsk Coop eller Kiwi.
Eller du kan få en kokk til å lage maten og spise den i restauranten, som vi gjør.
Samtidig som kunden har flere valgmuligheter, sparer butikken penger fordi det ikke er nødvendig å ha både nettlager og butikk. De ansatte betjener både nettordre og kunder som kommer innom butikken - alt avhengig av hvor trykket er størst.
Distribuert og kjapt
Ikke alt er mer effektivt, viser vår lille test. 40 minutter er i overkant lenge å vente på en liten rett med kamskjell, og systemet kan vanskelig være kjappere enn en helt vanlig restaurant. Det går tross alt enda kjappere hvis kokken allerede har råvarene i kjøleskapet ved siden av seg.
Men kundene får også fordeler sammenlignet med en vanlig nettbutikk. Tradisjonelle nettbutikker har store sentrale plukklagre.
Siden de må ligge sentralt, tar det lengre tid å få ut varen til hver enkelt av oss enn om nettbutikken ligger like ved hjemmet ditt.
Ved hjelp av 29 slike kombinerte butikker/nettlagre (restauranten er foreløpig bare å finne i to filialer) i Shanghai, kan 80 prosent av gigabyens befolkning på nær rundt 30 millioner mennesker få levert hva det skal være av dagligvarer på døren på under en time. Varene kjøres ut på elektriske scootere. Leveringen koster ikke noe ekstra.
Maksimerer opplevelse og tidsbruk
- Dette Hema-konseptet virker veldig, veldig spennende. Jeg skulle ønske jeg var med på den turen!
Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole blir entusiastisk når Aftenposten forteller om Alibabas nyeste konsept. Han studerer hvordan verdens handelsbransje håndterer det digitale skiftet.
- Hema klarer å by på både opplevelser og å utnytte teknologiens fordeler samtidig. Alt handler om å maksimere både det mennesker kan bidra med og det robotene kan gjøre best, påpeker han.
Som kunde vil han gjerne kunne velge fra gang til gang om han vil minimere egen tidsbruk eller maksimere opplevelsen.
- Det er sånt som dette som trengs for å utvikle fremtidens varehandel, sier han.
Innen dagligvarehandel på nett i Norge er Kolonial.no blant de mest kjente. Gründer Karl Munthe-Kaas er godt kjent med Alibabas arbeid og har også inntrykk av at Hema har tatt netthandel-opplevelsen til et nytt nivå. Men han vil fortsatt levere til store deler av Østlandet fra én fysisk lokasjon.
- Alibaba opererer et high end-konsept i mye større byer enn vi har, og har en mye lavere pris på arbeidskraften enn det vi har. I Norge leverer vi nettbestilte dagligvarer til priser nær de fysiske lavprisbutikkene, men med større utvalg enn supermarkeder. Da må vi gjøre det veldig mye mer effektivt. Sentrallager er viktig for å oppnå det, tror han.
Ingen eksplosjon i Norge
Bransjeorganisasjonen Virkes prognoser tyder på at dagligvarer på nett vil vokse, men fortsatt utgjøre under 10 prosent av dagligvarehandelen i 2030.
Virkes handelssjef Harald Andersen tror det er kjedene med fysiske butikker som vil ta størst markedsandeler - og at det er nettopp dette Alibaba har sett og kastet seg over.
- Den formen for netthandel som har sterkeste veksten nå er såkalt BOPIS - Buy Online Pick Up In Store. Evnen til å kunne levere superraskt til kunden er viktig. Den norske butikkbransjen kan faktisk bruke butikkene som et desentralisert lager på denne måten, påpeker Andersen.
Butikk, nett- handel, lager, hjemkjøring og restaurant i ett. Det kan bli fremtidens måte å handle på.
http://www.e-pages.dk/aftenposten/90143/article/923298/28/1/render/?token=f486f188068fd787b8a256ac7e35f35a
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar